Sabtu, 8 Mac 2014

SERING MENGANTUK??LEMAH??PUNCA DAN CARA MENGATASINYA!!!


Alhamdulillah sehingga hari ini kita semua masih di beri peluang oleh Allah untuk terus hidup di dunia pinjamannya dan terus melaksanakan tugas sebagai hamba. Kehidupan manusia kebelakangan ini kadang-kadang kita terlalu sibuk sehingga menyebabkan badan menjadi lemah, lesu, dan tidak bermaya sehingga akhirnya menjadikan kita lupa tanggungjawab kita sebagai hamba di muka bumi ini. Kesibukan tugas dan aktiviti harian menjadikan badan tidak bermaya dan penat, lalu inilah antara faktor utama menyebabkan MENGANTUK. Keadaan ini jelas dinyakatakan oleh Dr. Zubaidi di dalam blognya bahawa orang yang sering mengalami mengantuk ini dinamakan 'hypersomnia'. 




Sebagai manusia normal, kita dituntut untuk tidur cukup 8 jam setiap hari bagi membekalkan tenaga yang mencukupi untuk melakukan kerja-kerja harian umumnya. Akan tetapi even ccukup 8 jam tidur, kita masih mengalami masalah tersebut. So, hari ini jom follow me kita rungkaikan apakah punca yang menyebabkan berlaku keadaan ini.



Kenali Punca Mengantuk

1. Masalah kurang darah merah (anemia)

- Bagi wanita, ramai antara mereka yang sering mengalami masalah ini, dan telah di kenal pasti penyakit anemia merupakan mereka sering merasa lemah dan mengantuk. Masalah ini terutamanya akan jelas kelihatan ketika waktu mereka datang haid kerana banyak darah yang keluar waktu itu. Umumnya kita sedia maklum bahawa sel  merah sangat penting untuk membawa oksigen ke seluruh organ badan kita. 

2. Tekanan Emosi

- Tekanan emosi sangat memberi tekanan kepada fizikal. Cuba elakkan diri dari mengalami tekanan emosi kerana bila berlaku perkara ini, kita akan cepat merasa pening, lemah. mengantuk, sakit kepala dan hilang selera makan.

3. Kekurangan Hormon Tiroid

- Jika kita merasa lembap dan lemah secara fizikal dan mental agak murung, anda mungkin mengalami hypotiroidism iaitu masalah kekurangan hormon tiroid yang mengurangkan metabolisme badan dan memperlahankan sistem badan untuk beroperasi. Hormon tiroid sangat penting untuk memberikan tenaga pada badan. Simptom yang jelas bagi mereka yang mengalami hypotiroidism ialah cepat merasa letih dan sangat mengantuk di siang hari. 




4. Dehidrasi

- Kurang pengambilan air kosong juga merupakan salah satu sebab cepat letih dan mengantuk. Samada kita bekerja, berlari, berjalan atau sebagainya badan kita sangat memerlukan air. Apabila kita dahaga ini bermakna badan kita mengalami dehidrasi. Penyelesaiannya, banyakkan minum air dan sebab inilah di Shaklee, kami mengesyorkan customer mengambil sekurang-2nya 3 liter air sehari. 



5. Penyakit Kencing Manis

- Antara sebab yang jelas adalah pesakit kencing manis cepat merasa letih dan mengantuk. Even kadar di dalam gula tinggi dalam darah, disebabkan sel-sel tidak dapat menggunakan glukosa dengan baik, dan tenaga tidak dapat dihasilkan sehingga mengakibatkan cepat letih dan mengantuk. 


Solusinya, sekiranya penyakit berlarutan segeralah berjumpa doktor kerana kemungkinan mengantuk juga berpunca daripada masalah saraf. Anda juga perlu melakukan senaman setiap hari bagi mengatasi masalah ini. Namun, kesibukan tugas dan akiviti harian lah yang membataskan perkara ini. 

Oleh itu, alternatif lain yang selamat dan mudah adalah dengan pengambilan SUPLEMEN yang merupakan pilihan yang paling tepat.

Kami di Shaklee ada menyediakan vitamin semulajadi bagi membantu anda mengatsai masalah ini.

VITAMIN CADANGAN SHAKLEE

  • Vitalea - lengkap dengan vitamin dan mineral untuk membantu badan kekal sihat dan bertenaga.
  • B-Complex - merupakan vitamin yang dapat membantu mengatasi masalah kelesuan dan tekanan. Ia mengandungi 11 jenis vitamin B yang boleh memberi sokongan kepada badan untuk kesihatan mental dan fizikal.
  • Ostometrix - merupakan suplemen kalsium magnesium yang lengkap dengan vitamin D. 
  • ESP - Index glisemik yang rendah dalam ESP membantu membebaskan tenaga secara berperingkat dan mengekalkan tahap tenaga yang lebih lama. 
  • Performance Drink - Kesibukan bekerja ataupun bagi yang bersukan menyebabkan kekurangan nutrisi penting dalam badan. PD berupaya menghidrat dengan cepat dan membekalkan tenaga berpanjangan untuk kegiatan harian anda!!!


Hubungi saya : Nor Faizah binti Mohd Yasin



                         sms /call /whatsapp 017-3660351


Email : eijaheijah12@gmail.com


Fanpage : Vitamin terbaik dunia



LOVE MY READERS!!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PERJALANAN TANPA DIRANCANG PART 1

PART 1 Ogos is coming, tidak terasa akan cepatnya peredaran masa.Sedar² dah masuk Ogos beb! Saat aku menulis ni, aku dalam train MRT perjala...