Isnin, 31 Mac 2014

BAHAYA WANITA KEKURANGAN KALSIUM

Umumnya telah maklum bahawa kalsium sangat penting untuk badan yang sihat. Hari ini entry saya ingin memfokuskan kekurangan kalsium di kalangan wanita. Wanita, anda perlu ketahui betapa bahayanya untuk badan kita jika kekurangan kalsium, di tambah lagi jika seseorang itu sedang hamil.



Sebagai contoh, penyakit akibat kekurangan kalsium adalah Osteoperosis yang mana lebih banyak menyerang wanita berbanding lelaki. Kita juga sedia maklum bahawa kalsium merupaka sumber pembentukan tulang yang sihat dan gigi yang kuat. Bagi wanita yang hamil dan mengiginkan cahaya mata, pembekalan kalsium yang cukup amat penting untuk pembentukan tulang yang sihat untuk bakal bayi yang akan dilahirkan keranasemasa pembentukan janin, kalsium akan diambil daripada ibu. 


Bagi wanita yang menyusu bayi pula, kalsium amat penting untuk menghasilkan susu yang berkhasiat bagi pembesaran dan kesihatan tulang anak yang sedang disusuinya. Bayangkan bagaimana jika anda sendiri kekurangan kalsium, macamana nak menghasilkan susu yang berkhasiat..So, ibu-ibu please take note and ketahui risiko kekurangan kalsium. Ini amat penting kerana melibatkan pembesaran anak-anak kita.



Ringkasan daripada fakta di atas, tidak hairanlah jika wanita lebih berisiko dan berbahaya jika kekurangan kalsium kerana semasa hamil, kalsium dibekalkan kepada anak di dalam kandungan dan ketika menyusu kalsium juga dibekalkan kepada anak yang sedang disusuinya. 

Menurut pakar dari fakulti Perubatan di Universiti di Indonesia Dr. Siti Anissa Nuhonni berkata, bayi yang sedang dikandung oleh ibu akan menyerap banyak kalsium daripada ibunya dan ini secara tidak langsung menunjukkan ibu hamil memerlukan kuantiti kalsium lebih daripada kebiasaannya. Selain itu, doktor juga menegaskan jarak kehamilan dan proses kelahiran yang dekat akan turut menyebabkan ketidakseimbangan kandungan hormon estrogen di dalam badan. Ketidakseimbangan hormon ini secara tidak langsung akan menggangu penyerapan kalsium ke dalam tulang. Estrogen amat penting untuk penyerapan kalsium, jadi apabila ia terganggu struktur tulang juga akan terganggu akibat kekurangan kalsium ini. 



Kesimpulannya wanita dan ibu hamil serta menyusu amat memerlukan kalsium yang cukup untuk kesihatan tubuh badan, Kami di Shaklee ada menyediakan pembekalan kalsium untuk anda iaitu OSTEMATRIX. Sempena promotion di pada bulan ini, ayuh kita dapatkan Ostematrix ini. Sihat bersama anda semua!!!


Hubungi saya : Nor Faizah binti Mohd Yasin

                         sms /call /whatsapp 017-3660351


Email : eijaheijah12@gmail.com


Fanpage : Vitamin terbaik dunia



LOVE MY READERS!!!


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PERJALANAN TANPA DIRANCANG PART 1

PART 1 Ogos is coming, tidak terasa akan cepatnya peredaran masa.Sedar² dah masuk Ogos beb! Saat aku menulis ni, aku dalam train MRT perjala...