Rabu, 20 Ogos 2014

Masalah Sakit Sendi

Biarpun umur masih muda, tetapi zaman sekarang ramai juga di antara orang muda yang mengalami masalah sakit-sakit sendi terutamanya sendi lutut. Hal ini banyak terjadi pada orang muda apatah lagi orang tua yang telah berusia lebih 50 tahun. Kenalkah anda dengan sakit sendi? tahukah anda apakah punca yang membawa kepada sakit sendi? Sakit sendi dalam bahasa saintifiknya ialah Artritis. Ia disebabkan oleh lapisan rawan pada di permukaan tulang sendi telah menjadi haus, rosak dan nipis. keadaan ini menyebabkan sendi menjadi sakit, bengkak dan terasa kebas. Tulang rawan pula berfungsi sebagai sandaran kepada sendi dan malancarkan pergerakan sendi. 


Tanda -Tanda Penyakit Sendi

- merasa sakit di kawasan sendi yang terlibat
- sukar untuk membengkokkan sendi 
- bengkak pada sendi
- sukar untuk bangun dan duduk sekiranya sendi melibatkan lutut

Rawatan Penyakit Sendi
  • ubah aktiviti harian - sekiranya anda sangat aktif bergerak, naik tangga turun tangga pastikan anda kurangkan aktiviti tersebut dan sekiranya anda masih memaksa melakukan sesuatu pekerjaan walaupun merasa sakit pada sendi, itu akan lebih menyebabkan sendi anda lebih parah
  • menggunakan ais jika sendi dirasakan tiba-tiba sakit kerana ini bertujuan mengurangkan sendi menjadi kaku. 
  • Rawatan ubat-ubatan, suntikan dan pengambilan vitamin serta rawatan secara tradisional seperti :- 
1. Suntikan hyaluronic acid - suntikan ini bertujuan mengurangkan rasa sakit pada sendi dan melancarkan pergerakan sendi. Selalunya pihak doktor akan memberikan suntikan sekali seminggu untuk 3-5 minggu. 

2. Suntikan steroid - suntikan ini digunakan secara meluas untuk mengurangkan komponen inflamasi osteoarthritis yang mana ubat ini berkesan untuk tempoh 1-5 bulan. Akan tetapi penggunaan steroid tidak digalakkan.

3. Pengambilan vitamin - pilihlah vitamin yang membantu anda mengatasi masalah sendi dengan meyokong sendi, bertindak sebagai penyandar, serta boleh memelihara tisu penyambung yang sihat. 

Siapa Berisiko Mengidap Sakit Sendi

1. orang tua yang telah berumur
2. mereka yang berlebihan berat badan
3. pemain bola sepak
4. mereka yang selalu melakukan kerja berat melibatkan penggunaan sendi yang melampau

Cadangan Suplemen Shaklee Untuk kesihatan Sendi



Penggunaan AJHT membantu :-

  • membuatkan anda merasa kesanseawal 5 hari penggunaan AHJT
  • meningkatkan pergerakan sendi tanpa mengalami rasa sakit
  • meningkatkan keupayaan 'kusyen' dengan glukosamin dari ekstrak boswellia, 
  • meningkatkan fleksibaliti sendi
  • menyokong kesihatan sendi untuk jangka masa panjang
  • 45% meningkatkan keselesaan sendi anda
  • memelihara tisu penyambung yang sihat
  • membantu memperbaiki fungsi sendi

Jadi, bagi anda pengidap sakit sendi dapatkan AJHT Shaklee sekarang dengan menghubungi saya. Anda juga boleh mendapatkan nasihat terbaik daripada saya. Kita kongsikan apa yang saya tahu dan anda kongsikan apa yang anda tahu. Jangan biarkan kesakitan terus menerus bersama anda, lancarkan pergerakan anda dengan merawat sendi anda. Semoga Allah memberkati usaha kita untuk mencari ikhtiar bagi setiap penyakit yang dianugerahkan pada hambanya.




Faizah Yasin

017-3660351

eijaheijah12@gmail.com

MY SHAKLEE ID 1082605


SALAM SAYANG UNTUK SEMUA!!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PERJALANAN TANPA DIRANCANG PART 1

PART 1 Ogos is coming, tidak terasa akan cepatnya peredaran masa.Sedar² dah masuk Ogos beb! Saat aku menulis ni, aku dalam train MRT perjala...