Khamis, 17 April 2014

TIPS MENARIK PENJAGAAN MATA ANDA

Mata merupakan organ yang sangat penting dan berharga dalam kehidupan kita. Bersyukurlah dengan kurniaan Allah istimewanya kita dikurniakan mata kerana dengannya kita dapat melihat segala keindahan ciptaan Allah ini. Setiap kita akan berusaha memastikan penjagaan mata dengan sempurna untuk memiliki mata yang sihat, bebas dari rabun dan tiada apa-apa masalah yang membimbangkan. Oleh itu ia perlu dijaga dengan baik agar tidak berlaku sebarang jangkitan atau masalah yang boleh mengundang bahaya.



Di sini saya juga nak kongsikan tips menjaga mata agar kekal sihat dan cantik tanpa sebarang masalah dan jangkitan.

TIPS PENJAGAAN MATA YANG PERLU DIAMALKAN

Jarakkan mata dengan bahan bacaan
- Jika anda seorang ulat buku, ketahuilah anda sepatutnya membaca buku pada jarak yang sepatutnya iaitu 30 cm antara buku dengan mata. Kaedah ini adalah untuk mencegah terjadinya masalah rabun dekat.

Elakkan membaca sambil baring
- semestinya ramai di luar sana yang gemar membaca dalam keadaan berbaring. Mungkin bacaak kita melekat di ingatan bila berada dalam keadaan ini. Hakikatnya, anda sebenarnya sedang mendedahkan diri dengan risiko penyakit MIOPI kerana ia hanya akan membuatkan mata berasa kurang selesa.




Jangan Membaca di bawah cahaya suram
- Membaca di dalam cahaya yang suram hanya akan menyakitkan mata. Sebab itulah setiao kali membaca kita dimestikan membuka lampu yang terang kerana kekurangan cahaya akan membuatkan mata cepat letih kerana perlu memberi lebih tumpuan kepada pembacaan kita.

Rehatkan mata
- jangan sesekali membiarkan mata anda bekerja di hadapan skrin komputer dalam tempoh yang lama. Cubalah untuk ambil 15 - 20 minit untuk melakukan perkara yang lebih santai bagi menghilangkan kepenatan mata.

Makan sayur dan buah
- Lobak merah dikatakan sangat bagus untuk mengekalkan kesihatan mata. Kandungan beta karotin di dalamnya merupakan bahan antioksidan yang boleh mengurangkan risiko terkena degenerasi makula.



Patuhi tempoh kanta lekap
- bagi pengguna kanta lekap, pastikan anda mematuhi tempoh waktu yang telah ditetapkan. Dinasihatkan agar kanta lekap di buka dalam tempoh 12 jam agar mata boleh berehat sekaligus membuatkan anda berasa lebih selesa.

Jangan melihat cahaya yang sangat terang
- melihat cahaya yang terang seperti matahari ataupun lampu yang terang boleh merosakkan tahap penglihaan. Mata akan menjadi berair dan lebih sensitif apabila dipaksa melihat cahaya terang ini.


CAROTOMAX SHAKLEE BANTU MASALAH MATA

Tahu atau tidak, sedar ataupun tidak, Shaklee ade menyediakan produk yang membantu mengatasi masalah mata. CarotoMax dicipta oleh pihak Shaklee ntk membantu masalah mata anda. Carotomax merupakan campuran yang menggabungkan alfa-karotina, astaxanthin, beta-karotina, lutein, dan xiaxanthin yang memberikan faedah karotanoid yang lengkap. 



Karotenoid adalah penting untuk perlindungan cahaya UV, serta penyengaraan dan pembaikan tisu kulit. Kekurangan karotanoid ini boleh mengakibatkan kulit menjadi kering dan bersisik. Para menyelidik mendapati samada beta-karotena atau suplemen karotenoid mampu mengurangkan sinaran UV yang menyebabkan kemerahan kulit selepas 12 minggu berbanding placebo. 

KENAPA MEMERLUKAN CAROTOMAX?

1. membantu kesihatan retina mata ( mengurangkan rabun)

2. membantu kesihatan kepada tisu kulit

3. membantu kesihatan tulang

4. membantu pembentukan sel darah putih dan darah merah

5. membantu pembentukan membran mucus

6. membantu mengekalkan sistem imunisasi badan yang sihat


Kekalkan mata yang sihat dengan carotomax dan jika anda membeli sebarang produk Shaklee anda BERHAK mendapat khidmat nasihat secara pecuma dari pengedar Shaklee yang sah!!!


Hubungi saya : Nor Faizah binti Mohd Yasin


                         sms /call /whatsapp 017-3660351


Email : eijaheijah12@gmail.com


Fanpage : Vitamin terbaik dunia



LOVE MY READERS!!!



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

PERJALANAN TANPA DIRANCANG PART 1

PART 1 Ogos is coming, tidak terasa akan cepatnya peredaran masa.Sedar² dah masuk Ogos beb! Saat aku menulis ni, aku dalam train MRT perjala...